"Acasă". Completări

marți, 17 iulie 2012

Trăirile unui nomad, atâta vreme cât nu-și încheie călătoriile, sunt cel mai bine descrisă în adverbe. Atunci, acum, acolo, aici...  Cel mai dificil de explicat rămâne, însă acasă.
La începutul acestei veri, în anticariatul unei prietene, m-am întâlnit din nou cu Margaret Mead (despre care am mai scris cândva, aici) prin auto-biografia ei: "Blackberry Winter. My early years".

"Nevoia de a defini cine ești și locul din care vii rămâne întotdeauna intactă, chiar și atunci când acel loc este reprezentat de un singur lucru, precum un mic vas turcesc ce îi aduce aminte de acasă prietenei mele, fiica unei asistente medicale. Boșimanii din Kalahari adeseori nu construiesc atunci când se opresc în deșert. Se limitează în a săpa un mic spațiu în nisip. Apoi îndoaie creanga unui copac pentru a forma bolta unei intrări, intrarea într-o locuință sacrosanctă și protejată de orice invazie.
(...) Acasă, am descoperit, poate fi oriunde alegi să ți-o creezi. Tot acasă este și locul la care te întorci din când în când. Fractura cu adevărat dureroasă este atunci când este definitivă, când nu te mai întorci niciodată. Și exact aceasta este senzația care îi înfricoșează pe cei din insulele din Pacific; senzația că fiecare plecare este fără întoarcere. În aceeași zi în care am ajuns în Samoa, lumea mă întreba: Când te întorci înapoi?. Și când le răspundeam: Peste un an, suspinau: <talofai, iubirea noastră fie de partea ta  >>. La Manus, în 1928, bărbații băteau tobele de moarte când canoia noastră se îndepărta de sat. În 1953 în schimb, când m-am întors la Manus pentru întâia oară după război și am plecat apoi mai departe, bătrânul Pokanau mi-a spus un adio solemn și oficial: Acum, ca o bătrână broască țestoasă, pleci pe mare pentru a muri și nu te vom mai vedea niciodată. La care Kilipak, un bărbat mult mai tânăr, făcu o observație foarte atentă: De fapt, Pokanau vorbește despre moartea lui însuși".

2 comentarii:

Haiawatha spunea...

http://www.youtube.com/watch?v=O7EcT5YzKhQ&feature=BFa&list=PL1B627337ED6F55F0

cu gandul la tine

A. spunea...

Superba si piesa, si mediul... Eu il am iarasi in minte, mai ales in ultimna vreme, pe Boccerini...

  © Blogger templates Newspaper by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP